Dieta bezglutenowa została przygotowana z myślą o osobach chorych na celiakię. Jest to ciężka choroba, która polega na bardzo intensywnej odpowiedzi układu odpornościowego, na dostarczenie do organizmu białek pochodzących ze zboża. Nie ma obecnie sposobu na to, by wyleczyć tę chorobę, dlatego też osoby, które cierpią na nią muszą do końca życia utrzymywać dietę. 

Zasady diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa polega na całkowitym wykluczeniu z jadłospisu produktów zawierających gluten, czyli białko pochodzenia zbożowego. Wykluczenie potraw zawierających pszenicę, żyto, jęczmień jest więc koniecznością. Oznacza to, że musimy całkowicie zrezygnować z wszelkiego rodzaju zwykłego pieczywa, mąk, makaronów, kasz i ciastek, które zawierają w składzie te właśnie zboża. Nie trzeba natomiast obawiać się soi, kukurydzy, prosa, ryżu, ziemniaków, warzyw i owoców, a także ryb i mięsa. 

Dieta bezglutenowa wymaga od danej osoby szczególnej czujności, gdyż wiele produktów uznawanych za bezglutenowe przygotowywane jest w miejscu, gdzie obrabia się także zwykłe zboża i problemem mogą być nawet resztki pochodzące z nie do końca wyczyszczonych maszyn.

Czy dieta bezglutenowa jest dla wszystkich?

Wiele osób przechodzi na dietę bezglutenową, nie wiedząc czy ich organizm w rzeczywistości toleruje gluten czy też nie. Wszystko przez obecną modę i to, że w wielu popularnych gazetach i serwisach internetowych posługiwano się nagłówkami mówiącymi o tym, że gluten jest niezdrowy.

Dieta bezglutenowa powinna być stosowana tylko i wyłącznie przez osoby chorujące na celiakię lub posiadające alergię na gluten. Ludzie, którzy nie cierpią na nietolerancję glutenu, nie powinni stosować tej diety, gdyż może to doprowadzić do niedoborów wielu składników mineralnych i witamin.

Fakty i mity o diecie bezglutenowej

Niektóre produkty zawierają w swoim składzie gluten, mimo że nie znajdziemy w nich zbóż. Mowa tu głównie o produktach wysoce przetworzonych, jak np. sosy i dania z torebki, konserwy słodycze, a nawet niektóre leki.

Nie wszystkie produkty oznaczone jako „fit, „bio” lub „eko” nie zawierają w swoim składzie glutenu. Każdy z nas musi dokładnie czytać etykiety, gdyż bardzo łatwo jest niepostrzeżenie się nadziać. Jeśli dany produkt nie posiada komunikatu o tym, że jest bezglutenowy, najlepiej zrezygnować z zakupu.

Dieta bezglutenowa nie jest także gwarantem utraty wagi. To nie gluten jest przyczyną otyłości, a nadmiar kalorii. 

Osoby, które borykają się z nietolerancją glutenu powinny unikać go za wszelką cenę. Nawet niewielka ilość glutenu jest szkodliwa i może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.